TAEKWON-DO
Home / 2021 / Sekce informujeme / Pár kroků na vrchol
17.9.2021 / Pár kroků na vrchol

Pár kroků na vrchol

Výkon, i ten vrcholový, může být limitován mnoha faktory. Někdo málo trénuje. Někdo moc. Někdo trénuje dost, ale nesoustředěně, dělá všechno, ale nemá cíl v čem se zlepšit. Někomu chybí cílené opravy a vedení. Může to být chyba v tréninku. Chyba ve stravě. Psychika. A v neposlední řadě může limitace pramenit z pohybového aparátu.
Nemyslím teď staré zranění, ale vnitřní pohyb. To, jak hýbeme naším tělem vůči sobě samému. Takový pohyb je téměř neviditelný, zvláště volnější toboky hodně schovají, přesto tam ta chyba je a může vést buď ke zranění a nebo ke snížení podávaného výkonu. Náš mozek limituje výkon těla, to jak silně kopnu, jak vysoko vyskočím, jak silně udeřím – aby chránil neekonomicky pracující tělo. Podobně jako když auto přestane podávat plný výkon, aby se nepoškodil motor.
Abychom si rozuměli – limitovaný výkon nemusí mít jen ti, co nevyhrávají. I mistr světa může mít tyto limitace. A práce na nich mu umožní udržet se na zlaté příčce déle, cvičit ve zdraví do pokročilého věku, zlepšit se i v disciplínách, ve kterých ještě nejlepší není. Nejde tolik o to, jestli se zlepším a všechny okolo přeperu, ale jestli se zlepším a přeperu sám sebe – tedy zlepším svůj výkon, ať už to je výkon padesátníka, co se k taekwondu vrátil po letech nebo začal cvičit s dětmi. Nebo výkonnostního taekwondisty, který má ty nejvyšší sportovní cíle.

Příklady vnitřních pohybů:
1/ neaktivní chodidlo vám znekvalitní postoje, zhorší rovnováhu, vaše kopy budou pomalejší. Nenechte se mýlit – můžete mít lepší rovnováhu a rychlejší kopy, než většina lidí v tělocvičně, přes to cvičíte hůř, než byste mohli!

2/ špatně opřená lopatka o hrudník vám oslabí úder. Možná proto vám silové přerážení nejde tak, jak byste chtěli. A soupeř po vaší kontratechnice pokračuje jako by se nic nedělo. A jestli vás po práci, škole nebo tréninku bolí mezi lopatkami a nemůžete odtrénovat, jak byste chtěli, tak lopatka je dost možná vaše téma.

3/ neekonomické dýchání vám může zhoršovat fyzičku, i když trénujete poctivěji, než ti okolo. To, že se vám zablokuje krk nebo rozbolí záda, může být také z tisíců neekonomický dechů, které každý den uděláte.

4/ způsob jakým zapojujete svaly trupu vám přidává nebo ubírá sílu, ale taky chrání nebo poškozuje záda, třísla a kyčle.

Měl jsem tu čest dva víkendy po sobě pracovat s našimi reprezentanty, a ačkoliv jsou to ti sportovně nejlepší v ČR a z nejlepších na světě, tak i u nich bylo na čem pracovat a v čem se zlepšovat v právě těch výše zmíněných vnitřních pohybech.


Těším se na snad brzké setkání na svazovém semináři zaměřeném na tato témata. Tento rok je už akcí plný, ale snad hned z kraje 2022 se budeme moct potkat a zacvičit si.

Pro nedočkavce sdílím pár článků a studijních materiálů právě o tom, jak si často sami bráníme. I s příklady cvičení!

Typicky se opomíjí určité části těla ve strečinku, pak se kopy hůř zvedají a bolí všelico. Víte, který typ strečinku patří do jaké části tréninku?
odkaz zde

Inspirace a souvislosti se staršími styly bojových umění i s moderním pohledem na pohyb v kontextu vývojové kineziologie – vydatná obrazová příloha
zde

Článek a výukové video o dýchání, zkuste to mezi koly matsogi, udýcháte to další snajději - tady

Staré, ale stále relevantní poznámky k
posilování


Těch pár posledních vnitřních krůčků může vést k tomu, že se dostanete na svůj vrchol - do reprezentace, nebo že vyhrajete svoji první soutěž, že se bez zranění připravíte na zkoušky nebo se vám prostě „jenom“ bude cvičit líp a s větší radostí než v minulosti. Protože vědění a prohlubování toho, co dělám, vede k radosti.

Mgr. Martin Svitek, V. Dan, Sonkal Praha, martin.svitek@taekwondo.cz
Tagy:

Komentáře (0)



TAEKWONDO
Kontakt: Ondřej Vrábel, tel.: 777-011-692, sonkal@taekwondo.cz
Adresa pro korespondenci: Sonkal z.s., Jiránkova 1137/1, 163 00 Praha 6,
Za finanční podpory
Hlavního města Prahy
Za finanční podpory
Ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy
Za finanční podpory
Městské části Praha 14