TAEKWON-DO
Home / 2021 / Sekce informujeme / Jak se prát dál, když přeperu Covid
7.5.2021 / Práce s dechem v taekwondu

Jak se prát dál, když přeperu Covid

Dle některých názorů onemocněním Covid-19 v ČR prošlo mezi 1,5 - 4,5 milionu lidí. Tíže projevů infekce je od bezpříznakové až po život ohrožující. Média jsou plná informací, které společnost můžou mást a z mé zkušenosti často matou i zdravotníky. Čas na studium primární literatury si ne všichni najdou. Jakožto ambulantně pracující fyzioterapeut se s tímto onemocněním setkávám cíleně až po akutní infekci - zvláště s dechovými obtížemi a únavou.
Pomoci můžou velmi jednoduchá cvičení, trpělivost, pomalé dávkování zátěže a návrat do kondice, zdravý selský rozum. Tento článek nenahrazuje návštěvu lékaře a konzultaci s ním, ale může pomoci při čekání na vyšetření v přeplněných ambulancích nebo u stavů sice ne příliš závažných, přes to život znekvalitňujících.

1/ Dušnost
Často pocit dušnosti (dechové tíže) pramení z poruchy dechového stereotypu, který je narušen předchozí dechovou infekcí. Při zánětu v dechových cestách se snižuje dechový objem, zvyšuje dechová frekvence, více se aktivují pomocné dechové svaly - tento projev pak může přetrvat i po vyléčení a způsobovat pocit dechové tíže (dýchá se mi hůře, než dřív). V médiích v minulosti často zmiňovaná plicní fibrósa jako následek covid19 dle odborné literatury není něco, čeho by se relativně mladý a zdravý taekwondista, měl příliš obávat. Pozánětlivé změny na plicích bývají přítomny, ale postupně se léčí. Podstatnou informací je to, že toto vyhojení trvá déle, než u běžných infekcí a tedy vyžaduje trpělivost a vytrvalost (ještě, že je to jedna ze zásad taekwonda) někdy po dlouhé týdny nebo měsíce.
Fyziologický dechový stereotyp pravidelně učím na školeních pro trenéry, stručné video k němu je dostupné tady Fyziologický dech v taekwondu
Velmi častým problémem bývá nedostatečný výdech nebo jeho síla. S tímto může pomoci velmi jednoduše prodloužený výdech s vokalizací (dlouhé "Š") - nadechněte tak jak je ve videu a dlouze vydechujte vyslovujíc, co nejdéle "Š". Výdech přes ustřihnuté brčko (ze začátku radši to tlustší do drinků).
Dechový trénink po infekci může mít různé formy a podoby. Může to být 10-15 minut cvičení denně, může to být 10 dechů každou bdělou hodinu.

2/ Kašel
Kašel může být produktivní, tedy je co vykašlat, pak pomáhá opět "Š" nebo dlouhé pomalé "CH", přes brčko bublat do vody - vibrace v přetlaku pomáhá posouvat hlen a ten vykašlat.
Pokud je pouze dráždění na kašel a přitom vykašlat není co, pomáhá dech zklidnit, opět například přes brčko, zvlhčit vzduch v místnosti větráním nebo zvlhčovačem, vědomě nadechovat přes nos (přes nos možno i vydechovat). Dráždění na kašel vychází z mnoha receptorů nejen dechových cest, ale i z pohybového aparátu, který těžší infekcí dostal zabrat - protáhněte krční páteř, uvolňujte hrudník (inspirace k tomuto jsou v materiálech z mých seminářů) – str. 10-12

3/ Únava, návrat ke sportu
Častým pocovidovým příznakem je únava. Zdravý selský rozum je tady velkým pomocníkem. Vydatně v noci spěte. Pokud možno cíleně odpočívejte přes den, zvláště před náročnějšími úkoly (řízení auta, trénink, zkouška ve škole...) může pomoct krátký spánek (20 min). Pokud cítíte, že i několik týdnů po infekci nejste ve své původní síle, nezoufejte, nejsem v tom sami. Začněte s pravidelnou pohybovou aktivitou, takovou, kterou zvládnete. Nejdříve týden po ukončení infekce. První dva týdny tréninku začněte s intenzitami pocitově lehkými, tedy takovými, kdy zvládnete v krátkých větách mluvit i při zátěži. Délka tréninku na polovině nebo i čtvrtině toho, co jste zvyklí v rámci kondičního tréninku, lehce posilujte, opět někde na polovině vašeho běžného výkonu. Je to těžká zkouška pro ego, pokud jsem byli zvyklí běhat 3x týdně 10 km, tak začít dvacetiminutovou procházkou nebo indiánským během, ale aspoň člověk rozvíjí pokoru. Pište si tréninkový deník, ve kterém uvidíte, jestli a jak se zlepšujete. Nenapomeňte, i krátká procházka je lepší, než nic a pomáhá vám navrátit síly. Po úvodních dvou týdnech velmi lehké zátěže se v následujících dvou týdnech vracejte ke své původní výkonnosti. Toto platí pro lehké a střední průběhy léčené doma. Při zastavení růstu výkonnosti, navracení obtíží nebo jiných komplikací je třeba konzultovat lékaře k dovyšetření. U hospitalizovaných pro těžkou formu Covid19 se řídí návrat ke sportu doporučením lékaře individuálně dle nálezu a doba návratu výkonnosti je 3-6 měsíců.
S problematickým návratem kondice může souviset nedostatečný příjem bílkovin, který bývá popisován u přetrvávající poruchy chuti (nechutnají). Najděte takový zdroj bílkovin, který vám chutná, případně použijte suplementaci tak, abyste měli příjem bílkoviny aspoň 1-1,5g/kg hmotnosti.
Velmi detailní doporučení pro návrat ke sportu pro vrcholové sportovce vydala Česká společnost tělovýchovného lékařství a je pro informaci trenérů dostupná online zde http://www.cstl.cz/…pdf

Držím všem, kterým Covid vzal sílu, ať se jim brzy vrátí.


Pokud máte k tématu dotazy, neváhejte se na mě obrátit - martin.svitek@taekwondo.cz

Ve spolupráci s Českým svazem Taekwondo zvažujeme uspořádání online semináře na toto téma.

Mgr. Martin Svitek, fyzioterapeut, V. Dan, Sonkal Praha
Tagy:

Komentáře (0)



TAEKWONDO
Kontakt: Ondřej Vrábel, tel.: 777-011-692, sonkal@taekwondo.cz
Adresa pro korespondenci: Sonkal z.s., Jiránkova 1137/1, 163 00 Praha 6,
Za finanční podpory
Hlavního města Prahy
Za finanční podpory
Ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy
Za finanční podpory
Městské části Praha 14