TAEKWON-DO
Home / 2019 / Sekce informujeme / Trocha vědy k taekwondu a motivačka k březnovému trenérskému víkendu
18.1.2019 / Trenérské soustředění s Martinem Svitkem u a Velmistrem Hwangem (pořádá škola Velešín)

Trocha vědy k taekwondu a motivačka k březnovému trenérskému víkendu

V rámci přípravy a osvěžení mysli na nadcházející březnový trenérský víkend v jižních Čechách jsem pročítal recentní vědeckou literaturu k taekwondu a chci se s vámi o ni podělit.
Narazil jsem na řadu zajímavých informací z jiného oboru a jsou velmi inspirativní.

Rád bych vás tímto článkem pozval k setkání na trenérském víkendu v jižních Čechách v termínu 8.-10.3.2019 . Tento rok mám tu čest vést trenérský víkend s Velmistrem, pátek a sobota budou v mé režii, neděle v režii Velmistra.

V

mé části se budeme věnovat testům trupové kondice – zjistíte, jak v rámci tréninku testovat sebe a své žáky. Uvidíme, kdo je polívka a kdo už ne a kdo má větší tendenci obcházet zdravotníky s bolestmi zad
Dále probereme nové nápady ke strečinku a pár principů pro ozdravění a zkvalitnění kopů a prostor bude taky pro řadu nápadů k sebeobraně.

Věřím, že tak jako vloni, to bude akce povedená jak cvičebně, tak i lidsky - obojí se v naturelu jihočeských taekwondistů dařívá krásně. Zbylý čas můžeme využít k diskusím třeba i o informacích zmíněných níže.
Letos jsem se rozhodl učit témata hlubší kvality pohybu v rámci dvou víkendů. Tento je zaměřený pro zájemce ze západní části republiky, tedy i z Prahy a středních Čech. V druhé polovině roku plánujeme obdobný víkend na Moravě pro zájemce z východnejších koutů naší země. Jednodenní semináře pro tento rok neplánuji s ideou, že o víkendu se vyživí nejen hlava a tělo, ale i vztahy a pocit pohody a to je v dnešní uspěchané době plných kalendářů třeba.

Více informací o víkendu i s přihláškou zde https://www.tajky.cz/index/aktuality/druhe-breznove-trenerske-soustredeni-se-svitou-a-velmistrem-hwangem.html


A slíbené poznámky z vědy:

1/ Velká dávka vitamínů C a E (Vitamin C: 2000 mg/d; Vitamin E: 1400 U/d) v simulovaných závodech snižuje poškození a oxidativní stres ve svalech taekwondistů. Existují práce s úvahami o tom, že dlouhodobá suplementace antioxidačními vitamíny může nabourávat adaptační reakce organismu, tedy, že budou snižovat efekt tréninku. V tomto případě se jedná o jednorázovou dávku a je možné, že pro top (několikamálodenní) závody je to dobrá strategie, jak snížit únavu a zvýšit výkon.
Další práce s měřením změny výkonnosti by měly následovat. Myslím zajímavá informace k úvahám pro naše top mezinárodní závodníky a repre trenéry.

2/ Velmi vysoké dávky vitamínu D (5000 IU/ den) snižují v zimních obdobích incidenci onemocnění horních cest dýchacích výkonnostních taekwondistů. Tedy dovolí vám trénovat více, protože budete méně nemocní. V jiné práci mají ti se suplementací vitamínu D 4x méně zranění při tréninku taekwonda. Vitamín D je nyní dlouhodobě diskutován a zkoumán s výsledky jakožto něco, co zlepšuje overall-health tedy vlastně všechno  . Jeho efekt je zkoumán i u těžkých autoimunitních chorob. Zajímavé zjištění z této práce je to, že všichni měření měli hypovitaminosu tedy méně vitamínu v krvi, než by měl běžný člověk mít. Zřejmě je to dáno trávením volného času uvnitř v tělocvičně (vit. D je přirozeně tvořen dopadem slunečních paprsků na kůži). V minulosti jsem psal o článku, který popisoval lepší učení skupiny taekwondistů trénujících venku, oproti těm trénujícím uvnitř. Další inspirace k tomu zařadit pravidelné venkovní tréninky.

3/ Maximální nádechové tlaky se po několika tkd zápasech u jednolivce snižují – to už je mně bližší téma, protože i s vrcholovými sportovci ohledně dýchání pracuji. Dech jde trénovat, dokonce i se zátěží, věděli jste to?

4/ Psychologické parametry a reakce jsou výrazně jiné při boji v tréninku, než při závodě a tím se nabourává přenos dovedností. To samozřejmě zdravým selským rozumem víme, ale vyvstává otázka, jak umíme prostředí na tréninku „ztížit“ a potvrzuje, že je moc dobře kolik příležitostí závodit (i mezinárodně) dnešní mladý perspektivní závodník má.

5/ V postojích na jedné noze je výhodné posouvat volní snahou těžiště do přednoží (k apkumči) – to v Encyklopedii není popsáno, ale kdo trochu vrávoráte, zkuste to, funguje 

6/ Tři tréninky taekwonda týdně snížují arteriální tuhost a hodnoty katelcholaminů v krvi postmenopausálních žen. Tedy ženy po padesátce budou mít efekt z tréninku taekwonda nejen ve formě síly, mobility a společenského efektu, ale i metabolicky.

Těším se s vámi na setkání na nějaké společné akci.

Mgr. Martin Svitek, V. Dan, Sonkal Praha, fyzioterapeut
Tagy:

Komentáře (0)



TAEKWONDO
Kontakt: Ondřej Vrábel, tel.: 777-011-692, sonkal@taekwondo.cz
Adresa pro korespondenci: Taekwon-Do ITF Sonkal Praha z.s., Jiránkova 1137/1, 163 00 Praha 6,
Za finanční podpory
Hlavního města Prahy
Za finanční podpory
Ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy
Za finanční podpory
Městské části Praha 14